Az Omegának igen sok
emlékoldala működik, ilyen - többek között - az Élő Omega. A most következő
írás eredetileg itt jelent meg, s igazából az Omegáról írt írásaim ezzel
teljesek.
A történet úgy kezdődött,
hogy korabeli, a felvételek címeit őrző füzetemben egy 1973. augusztus 3-ai
újszegedi Omega-koncert számait nézegettem, és próbáltam ezeket valami logikai
sorba szedni.
Az egyértelmű volt, hogy
bizonyos felvételek más címmel és más szöveggel megjelentek, (Hello Elefánt - A
madár) de akadt egy olyan, ami kilógott
a többi közül, mert sehol sem maradt több nyoma: és ez a Ma reggel című dal.
És akkor még néhány szó a
felvétel készítésének körülményeiről, mert mai szemmel azért ennek is van nem
kevés érdekessége.
Az talán nyilvánvaló, hogy
bár igazi magnószalagon találtam a felvételt, nem a szalagos magnóval készült,
hiszen ahhoz hálózati 220 V kellett volna. Jóskával Laci öcsémnek vettünk egy
MK-25 kazettás magnót, ami nemcsak hálózatról, hanem elemről is működött.
Ráadásul, a hangszórója mikrofonként is működött, tehát nem a mostani
minőségben ugyan, de végülis alkalmas volt koncertfelvételek rögzítésére is. Na
hát ezzel az MK-25-tel voltam az újszegedi koncerten, és a felvett kazettát
másoltam át a szalagra, és ezen a szalagon találtam rá a Ma reggel című számra…
Rákerestem a youtube-on,
semmi.
Az egész interneten - semmi.
Na, hát ilyen nincs is.
Vagy mégis van…?!?
Molnár Sándor - Sala -
barátommal is egyeztettem, ha valaki, akkor ő is sokat, sőt, mindent tud az
Omegáról, ráadásul ő is, ugyanebben az évben, de néhány nap különbséggel
Pécsett volt koncerten.
És kiderült, ott sem hangzott
ez el, illetve ő sem tud semmit a dalról.
Tehát a Ma reggel kizárólag
az én régi magnószalagomon maradt fenn, ez egy unikum!!!
Azért ez nem semmi!!!
Ezt követően Mihály Tamással,
illetve kis-Benkő (Benkő László) segítségével Molnár György, Elefánttal is
próbáltam kapcsolatot keresni. Mihály Tamás vissza is írt, egyrészt nem ismert
rá a dalra, másrészt, úgy gondolta, azért nem lett utóélete, mert: „Rég volt, nem
emlékszem, de így utólag nem is nagyon érdekes. Vagy a szöveg, vagy a zene nem
volt elég jó” – válaszolta. Elefánt szerint meg akár Presser is lehet a szerző.
Tekintve azonban az időpontot – 1973 nyara, vagyis több, mint két évvel vagyunk
az újjáalakulás után – ez magam sohasem tartottam reálisnak. Benkő Lacit és
többieket nem tudtam elérni.
Természetesen nem adtam fel a
reményt, hiszen nemcsak nekem szokatlan, hogy az Omega, amelyik 1972 után
1988-ban(!) adja ki a Szexapót (addig ez elkallódott nótának számított!) nem a
dalok elvesztéséről híres.
Így aztán kapcsolatot
kerestem és találtam az Omega akkori szövegírójához Sülyi Péterhez. Már maga a
kapcsolat megtalálása és megkeresése sem volt egyszerű, hiszen Péter nem aktív
Facebook-használó, így ottani üzenetem sokáig olvasatlan volt, de igen
gyakorlott vagyok hasonlókban, tehát nem adtam fel, és sikerült is! Tehát
vázoltam Péternek a helyzetet, s arra kértem, ha ideje engedi, próbálja
felidézni a nóta szövegét…
Sülyi Péter elmondta, - nem
mellesleg, megerősítve mindazt, amit eddig más forrásból is hasonlóan tudtunk
-, hogy a szerző az akkori Omega-módszertan szerint nem egyetlen tag volt.
Valaki hozott egy zenei motívumot, aztán a másik hozzátett, a harmadik
változtatott, szóval közös munka volt végig. A Ma reggel meg azon dalok sorába
tartozik, amelyekben kitüntetett szerepe van a hangszeres szólónak. Péter
véleménye szerint éppen ez okozhatta a dal hanyagolását, későbbi „elvesztését”:
az ilyen szám sikeres tud lenni a koncerten, de a lemezen már nem
annyira mutat jól.
A magam korabeli
tapasztalatai ezt teljesen aláhúzzák: minden koncerten minden Omega-tagnak volt
legalább egy olyan darabja, amelyben megmutathatta virtuóz zenei tudását. A Ma
reggelben a technikai problémák, a nem túl jó hangminőség ellenére a nagyon
alapos basszusgitár és a kitűnő dobjáték is átjön.
Közben egykori Omega-klubos
barátommal, a már szóba hozott Salával nekiestünk a dalnak, s
tizedmásodpercről-tizedmásodpercre, a legkülönbözőbb szoftveres szűrők
alkalmazásával próbáltuk visszafejteni a szöveget. A nagyon nyers, nyilván sok
félrehallást tartalmazó verziót elküldtem Sülyi Péternek, s néhány nap múlva az
email-ek között ott figyelt a válasza:
„Kedves Ottó,
ennyire jutottam a kirakós
játékban. Két helyen kell még valamit kitalálni - kihallani már nemigen lehet
többet. Ezekre várom a szíves olvasói ötleteket!
Útmutató a próbálkozáshoz:
- a "Mitől félsz"
után azonos ritmusú 3 szótag jön, aminek a végére egy belső rím kívánkozik!
- a fránya 4. sor teljesen
hiányzik. Más a prozódiája, mint a további versszakok 4. sorainak. Azok kis
különbséggel variálódnak: közülük az utolsó variáció az tuti. (A többin lehetne
javítani!)
Már csak azért is lehet
javítani, mert hiszen első alkalommal énekelte Mecky, és ilyenkor előfordulhat,
hogy hetet-havat összeénekel az ember, ha valami nem jut eszébe...
Üdv: SP"
És akkor nézzük a szöveget:
Ma reggel
(Sülyi Péter, Omega, 1973. augusztus
3. újszegedi koncert)
1. Ma reggel, ma reggel, ne
menj el
Mitől félsz, kitől félsz, ma
reggel
Napfény játszik a szemeiden
Fényét adja az ég kékjén
Gondolj egyet s többé sose
menj el
2. Temess el magaddal ma
reggel
Takarj be ma este a kezeddel
Napfény szólít ma reggel
Szíved örül a melegével
Gondolj egyet s többé sose
menj el
3. Ne menj el
Magaddal temess el ma reggel
Napfény szólít ma reggel
Szíved ébred a melegével
Gondolj egyet s többet sose
menj el
4. Akid volt, nem is volt, felejtsd el
Amid volt, sosem volt,
hajítsd el
Napfény játszik a szemeiden
Szíved teli a melegével
Gondolj egyet s többé sose
hagyj el
A szöveg ebben a formában már az Élő Omega
fórumán „kitisztázott" javaslatokat tartalmazza. A legtöbbet Kiss Laura
segített.
Tehát a néhány hetes
„nyomozás” idáig jutott. Elég sok mindent sikerült kideríteni, és az újszegedi
koncert – bebizonyosodott - ősbemutató is volt.
A dal tehát az öreg, vénséges
vén, igazi magnószalagról felkerült az internetre, és meghallgatható itt:
https://www.youtube.com/watch?v=ywkR1rjJ2MY
Ugye, milyen jó…?