2025-06-23

Párhuzamos rakéták és paradicsomlevesek

Minden ember sorsa az egyediség és univerzalitás utánozhatatlan, csak rá jellemző kombinációja. Igaz ez életútra, párhuzamosságra, valószínűségre (sokszor inkább valószínűtlenségre) meg mindenre. Néha elgondolkodom ezeken, nem mintha tudnám, sőt, csak akár sejthetném is a választ.
Rengeteg emberrel sodor össze a sors. Közülük kitüntetett szerep jut a családtagoknak, de akiket szeretnek az égiek, s jómagamat is szerénytelenül ide sorolom, jónéhány ismerőst, munkatársat is közöttük tudhatok.
Az ikerlét azonban semmihez sem hasonlítható.


Ez nem több és nem kevesebb a többinél: más.
Olyan párhuzamosságok vannak, amelyekre nincs objektív magyarázat.
Megjegyzem: talán nem is szükséges ez.
Egyszerűen van.
Fölfedezhető ez sok mindenben, most csak két példa kerül ide: rakéta és paradicsomleves, ami azonban már a párhuzamossághoz tartozik.
Jóska rendszeresen ír gyermekkorunkról. Némely elbeszélésének egy része már átnyúlik a saját, önálló életébe is. Egyik legutóbbi, karácsonyi történetének fontos eleme az emeleti lakásba űrhajón-rakétával érkező Jézuska.
Ottó fiam hívott fel, olvasva ezt, hát akkor a mi történetünk, ami nagyon hasonló, az nem igaz?
Miféle plágium ez?!?
Dehogynem. Az évszámok kissé különböznek, Jóskáéknél 1979-ben, nálunk úgy 1982-ben érkezhettek így az angyalok. Vitathatatlan és gyermekésszel is felfogható jelei voltak: ott vöröslött-barnállott a rakétaindítás nyoma az erkély mozaikján!
Igen, pontosan ott, ahol korábban a szánkó állt – mondhatná a minden történetben a realitást kereső.
A realitás azonban csupán egyfajta világmagyarázat. Nem vesz figyelembe fontos motívumokat, legfeljebb elhanyagol, illetve kiemel. Ugyanis az űrhajó pontosan azért érkezett pontosan oda, hogy elrejtse a saját nyomát.
Ez így együtt egy korrekt és teljességgel érthető világmagyarázat.
Véletlenek és valószínűségek vannak.
Ez a történet a saját családi legendáriumunk része, karácsonyi ebédnél, utána a terpeszkedős beszélgetésekben gyakran felidéződik.
A párhuzamosságok pedig léteznek és valóságosak.
És akkor Jóska is rakétázott.
Aki magyarázatot keresne, nyilván találhatna.
Én meg nem keresek.
Ez így van jól.
Miért pont ebben lennénk mások?
***
Nagymama egy külön univerzum. A vele töltött gyermekévek, életem, életünk első 13 felejthetetlen éve, talán azért is olyan kedves, mert az ő mindent elárasztó szeretete fürdetett mindannyiankat.
Mindent tudott kezelni.
Szelíden, határozottan.
Minden hangos szó nála akadt el és semmisült meg.
Pedig néha egy szót sem szólt, legfeljebb mosolygott.
Megfejthetetlenül.
Mintha éreznék benne csipetnyi fájdalmat, lemondást, keserűséget és néha még bánatot is, de ezt alighanem csak most magyarázom bele.
...És a paradicsomlevese…!
Ahhoz a paradicsomlevet mi magunk csináltuk.
A piacra jó korán mentünk, nem a szokásos módon, ahogyan nagypapával szoktuk, a Kossuth Lajos utcán, hanem hátul, a gyár előtt, majd az Örkényi-Petőfi utcákon.
Nagymama kedvesen alkudott az árusokkal. Igazából nem tudom, hogy ezután hogyan került haza az a rengeteg paradicsom, mi is cipeltünk, de annyit nem lehetett hazavinni kézben-kosárban. Mai eszemmel úgy gondolom, hogy az árus hozta el nekünk.
A 40-50 kilónyi paradicsomot Jóskával mi daráltuk le.
Hol egyikünk tekert, hol másikunk, a második darálás, amiben már sok volt a mag, mindig nehezebb volt. De csak elkészült, az üstben forrt a lé, az üvegek tisztára mosva várták a sorukat, majd a szárazdunszt után a felhasználást.
A paradicsomleves egyszerű étel.
Szerintem inkább annak tűnik, hiszen annak is jónak kell lenni, aki az édeset, s annak is, aki a hagyományos ízt kedveli. Se nem túl édes, se nem kevéssé sós: a tányérban való utókezelés már csak életmentő műtét.
Nagymama a cukrot marékkal adagolta, teába, margarinos kenyérre, levesbe, mindenbe. Egy világháború előtti alaposan megkopott kávésdobozba markolt, mindig pontosan, mindig úgy, hogy mindenkinek és minden ételnek pontosan jó legyen.
Aztán megcsinálta a csipetkét bele.
Legalábbis annak hívtuk. Az elkészítés mikéntjére nem emlékszem, csak az ízére, ami valahogy a paradicsomlevesét is az egyszerű levesből a mennyi étkek kategóriájába emelte.
Most ugrok egy jó nagyot.
Mert vannak a végtelenek és vannak a párhuzamosok és vannak a találkozások meg a valószínűségek.
Mert édesanya hiába főzött nagymama halála után paradicsomlevest, az már nem volt olyan. Nem tudom, mi hiányzott belőle. Azt is gondolom most már, hogy teljesen igazságtalanul írom ezt, mert édesanya paradicsomlevese is finom volt.
Csak egy valami hiányzott belőle talán: nagymama keze.
A mozdulata, ahogy cukrot szór bele, ahogy keveri, ahogy közben igazgatja a sparhelt ajtaját.
Nem tudom.
És akkor elém került egy pontosan ugyanilyen ízű paradicsomleves.
A nagymama-ízű, hiánytalanul.
Az elkészítésének semmi köze a hatvanas évekhez. Már nem saját, főzött paradicsomlé az alap (amúgy mi is főztünk be, éveken át, aztán ez elmaradt) hanem boltban kapható, kasírozott dobozú sűrítmény. Karamellizálással indul, 8 evőkanál cukor alakul át némi olajon, majd öntődik bele a két doboz massza, később még egy pici fej hagyma is, csipetnyi só társaságában.
Nem csipetke jár bele, hanem a fületlen bögréből egy tojásból kavart kemény nokedli.
Nincs semmi azonosság.
Mégis, ez a Bogi-féle paradicsomleves ugyanolyan, mint nagymamámé.
Pontosan ugyanolyan.
Nagymama a receptet alighanem Délvidékről hozhatta, aztán tehetett hozzá Szeged és végül Nagykőrös is valamit.
Bogi ízeit és receptjeit Mamustól kapta-hozta, az ő ősei Őrvidéken éltek.
És a párhuzamosok és a valószínűségek az életben néha valószerűtlenül találkoznak.
Hol életutakban, hol kedvességben, hol receptekben, hol ételek utánozhatatlanul ugyanolyan ízeiben.
Van, amire pontos magyarázatot ad a fizika, a téridő kontinuum, a számolhatatlan dimenzió egymásba csavarodása, van, amire meg nincs magyarázat.
Újabban úgy gondolom, vannak dolgok, párhuzamosságok, meg még sok minden, amiket nem is kell magyarázni.
Jók azok úgy, ahogy vannak.
Magyarázat nélkül.
Elég néha az érzelem a gondolkodás helyett.

Mindenkinek békés és boldog új évet kívánok! 

Karácsonyaink

 Mutasd meg szokásod, megmondom, ki vagy - tartja a mondás.

Ehhez azonban az is kell, hogy tudjuk: amit csinálunk - az szokás.
Az már szokás.
Az már a szokás.
A szokás több és más, mint a hétköznapi rutincselekedet, szinte már a kultúra része.
Mit sem tudtunk mi erről Jóskával karácsony táján.
Különben is: az, ami a néhány évtizeden túli embernek egy gyorsan múló év, az a 3-4 éves gyereknek a beláthatatlan és kibírhatatlan távlat, a maga csodájával.
Tehát igazából nem tudom megmondani, hogy az, amit ma a családunkban Ballai-ebédnek nevezünk, mióta az, másrészt ez a szokás attól az, hogy mi magunk is alakítottunk rajta.
És az is igaz, hogy igazából nem is Ballai-ebéd, de erről majd később.
Karácsony táján – akkor még nagy havak előzték meg az ünnepeket– ha a reggeli hósöprést a szokásosnál alaposabban végeztük, olykor hosszú tűlevelekre bukkantunk. Jóskával egymásra néztünk, és tudtuk, hogy már járt nálunk az Öreg Bácsi. Az Öreg Bácsi ugyanis nemcsak elvitte a rollert, ha szerinte rosszak voltunk, hanem ő hozta a karácsonyfának valót is. Az Öreg Bácsi ilyesformán egyfajta ősi terminátorként szabályozta a dolgokat, hol adott, hol elvett. Gondolom, minden családnak volt egy-egy ilyen Öreg Bácsija, ezt jó lenne egyszer még kikutatni, de legalább megfigyelni.

Ám térjünk vissza a tűlevelekre a hóban. Valamikor – átélt emlékeink előtt – a rövid levelű, s az ötvenes évek elejei disznélküliségben vattával díszített karácsonyfa lángra gyulladt, s a helyzetet édesanya mentette meg, az udvarra rohanva ki az felgyulladt, égő fával. Erre nemcsak a rajta lévő sebhely, hanem a karácsonyfa tetejére illesztett, megégett szárnyú angyal is emlékeztetett. (Jóskát emlékezteti ma is, reá szállt ez az angyal, mint karácsonyfadísz.) A következő évtől – illetve házunkban soha többet – rövid tűlevelű fa nem lett karácsonyfává, nálunk az erdei fenyő válhatott azzá, melyet édesapa szerzett be, számos ismerőseinek egyikétől. Már ez a fenyőfa is egyedivé tette karácsonyunkat, hiszen mindenki másnál a szokásos lucfenyő lényegült át.
Tehát követtük a tűlevél-nyomokat, s azok többnyire a nagypapáék által csak Egyesnek hívott raktárféleségnél értek véget. Egy-két év alatt megtanultuk: ilyenkor már közel a karácsony.
Nemcsak erről tudtuk.
A korai sötétedést követően a sámlik munkahelyekké alakultak a vacsora körüli órákban.. A legnagyobbik asztallá vált, s a kisebbeken mellé ülve diót törtünk. Sínkalapáccsal, hogy valami kihívás is legyen benne, és azért, mert igazi kalapácsunk meg nem volt, csak egy, s az nem erre való – mondta nagypapa, aki úgy gondolta, a kalapács az kalapács, mindenféle fontos és tekintélyes munkákra van, amilyen a hintalókészítés vagy más ilyesmi, de diótörés szükségtelenül koptatná vagy mi. Az volt a feladatunk, hogy éppen akkorát üssünk a dióra, hogy a héja megtörjön, de a belét az lehetőleg egészben, a legnagyobb darabban tudjuk kiszedni. Akármerről nézem, nagy tudomány ám ez, különösen úgy, ha tudjuk, a sínkalapács – vagyis a fa talpfákhoz a síneket rögzítő sínszög – tömör vas volt, jó nehéz, fogása esetlen, s kezeinket fölsebző. Viszont, szó se róla, nagy ütőfelülete miatt különösen is alkalmasnak is mutatkozott a feladatra.
Az így megszerzett dióbél egy részét nagymama félrerakta. Mikor kérdeztem, miért, csak megsimogatta fejemet: - finomságnak – válaszolta, nem cifrázva a magyarázatot. Aztán másnap gyúrta a finom tésztákat, olykor megengedte, hogy mi is segítsünk, és elnézően tűrte, hogy el-ellopjunk egy pici darabot, hogy a szokásosnál jobban duruzsoló sparhelt platniján süssük meg. Minden tésztát megpróbáltunk így, s mind nagyon finom volt. Nagypapa vagy a boltba ment, vagy a bevásárlás végeztével nézte, hogy sürgölődünk, majd elővett egy-egy könyvet, és abból olvasott fel nekünk. A konyhai zajok nem zavarták, a történet néha igen. Egy-egy érzelmesebb résznél el-elcsuklott a hangja, volt, mikor el is merengett a történésen, János vitézt szabályosan megsiratta a rózsa tóba vetésénél, de annál jobb kedvvel szavalta tovább a befejező és mindent megoldó néhány versszakot.
Az egész délelőttös sürgés-forgás után ebédre megérkezett édesanya és édesapa is. Körbeültük a konyhai asztalt, s arra felkerült a karácsonyi menünk.
Almát ettünk mézzel, a mézbe gerezd fokhagymát meg a finomságnak félretett dió is forgattunk. Ráismertünk kezünk munkájára, tán attól is volt olyan finom ez a lakoma. Ebből nem repetáztunk soha. Majd következett a finom bableves, ami ritka vendég volt az asztalon. Majd az egyik kedvencünk, a mákos tészta fejezte be a sort. A maradék a padláslépcsőre került, az angyaloknak. Később begyújtottunk a szobai kályhába, s elmentünk édesapával a DÁV-karácsonyra, a központba. Édesapával más volt a séta, másként lépdesett, nem kérdezte meg, hogy a Jókai utcán menjünk vagy a Kőrisfa felé, határozottan választott, jó volt érzeni ezt a biztonságot. Az üzletigazgatóság épületében óriási karácsonyfa állt, ugyanolyan hosszú szőrű, mint otthon, és a DÁV-os gyerekek Monostori Jóska, a Bartus-testvérek, Oldal Kati, Szebelédiék, a többiek meg a szüleik valami műsorfélét rögtönöztek. Kaptunk néhány szem szaloncukrot is, az igaziból, a kőkeményből, nem ebből a mai, nyámnyila, zselés utánozmányból. A DÁV után átmentünk a katolikus templomba, ahol mindig valami nagy-nagy jelenet volt, villámló kardokkal, ahogy a világ teremtését majd az Úr dühét mutatták be.
S mire hazaértünk, állt a karácsonyfa, mert megjött a Jézuska.
Csodálkozva álltunk a fa előtt, s nem tudtuk, mire számítsunk. Aztán előkerültek az ajándékok, furcsállottuk, hogy mindenkinek könnyes a szeme, majd az egy-egy narancs héját kincsként őrizve tértünk nyugovóra. Előtte nagy gonddal csomagoltuk újságpapírba, majd bújtattuk az erre a célra átalakított flór harisnyába a kályhára kellő időben feltett kerámiakövet, mert ez melegítette nagymama fájós és fázós lábait a paplan alatt.
A karácsonyfa izzósora sokáig éghetett különös árnyakat rajzolva a plafonra, s mi suttogva beszéltük meg egymás ajándékait.
Az idő lassan telt, jött az újabb év, volt, ami változott, az ebéd azonban mindig ugyanez maradt. Később mi is ajándékoztunk, negyedikben Nagy Tamásék jóvoltából fényképet, aztán hol ezt, hol azt, pénzünk kevés volt, inkább csináltunk valamit. Lacinak seprűnyélből levágott darabokból készült kerékkel lombfűrésszel kivágott autót (később Ottó fiam is kapott ilyet…)
Hanem az a mákos tészta…! Jó az, finom az…! De a mákos nudli – az még finomabb…!!!
Tudni kell azonban, hogy a mákosnudli a legkedvencebb ennivalóink közé tartozott. Ez a krumplis tésztaféle akkoriban más krumpliból készült, kétféle volt, a gülbaba meg a rózsa, s kedvünkért nagymama szinte bármikor készített ilyet, annyira benne volt a kezében.
Tehát addig érveltünk, hogy a mák a fontos, és a tészta is ugyanaz, csak más vastagságúra van nyújtva, hogy a mákos tésztából - mákos nudli lett. Azt a fontos tényt azonban, hogy ez nagymama halála előtt vagy után történt, nem tudom megragadni az emléközönből. Jóval később mindketten megnősültünk, s kialakult egyféle rend is: szenteste ebédkor nálunk gyűltek össze a szülők, aztán 25-én mindannyian mentünk Ballai családi ebédre, majd 26-án a másikunk családjához. Aztán ez is változott, édesanya halála után a Ballai családi ebéd a mi vállalásunk lett. A böjtvégi bablevesbe már korábban füstölt csülök is került, és a mozdíthatatlannak tűnő almával is történtek dolgok, hiszen hol a legöregebb, hol a legfiatalabb feladata lett azt szétosztani. És az is érthető tehát, hogy már nem főzött mindenki külön-külön ilyet. A szenteste napjának ebédjéből így lett kimozdíthatatlanul egyedi szokás, ahogy mi mondjuk, karácsonyi Ballai-ebéd, amely azonban már nem szenteste, hanem a közös ebéd napján kerül az asztalra.
Néhány éve egy program keretében görög egyetemistát fogadtunk az iskolában. Előtte meséltem el a kollégáknak a mi szokásainkat, például azt, hogy az örök, de folyton változó rendben ott van az is, hogy egy almát annyifelé vágunk, ahányan ülünk az asztalnál. Így egyik kolléganőm javaslatára a görög lány búcsúztatásánál az egész iskola minden pedagógusa, tanulója falatnyi almát, gerezdnyi diót is kapott, bemutatva csöppnyi, ősi karácsonyváró szokásunkat.
Aztán más is történt.
Bogi a következő évben elém állt. – A mák a lényeg, ugye? A mákostésztából meg nudli lett? Na akkor most újabbat alakítunk: ezentúl mákos gubát csinálok! S így is lőn… A mák, az megmaradt…
De a karácsonyi étkeket már mi is tovább bővítettük.
Bogi nagymamája, dr. Berta Károly doktor felesége gondolta át, hogy ha szenteste halat süt, akkor még csak oda sem ülhet az ünnepi asztalhoz, mert a hal csak frissen finom igazán. Olyan menüsort tervezett tehát, amelyet mindenki szeret - de előre el lehet készíteni. Így ez a karácsony esti menüsor is szokássá nemesült. Franciasalátát eszünk húspástétommal, kaszinótojással, és ott vannak az asztalon a karácsonyi sütemények is. Nekem külön öröm, hogy a teljes menüsor minden elemét, valamint a számos süteményt mind-mind együtt készítjük el.
Mi amúgy az általános iskola végén szembesültünk azzal, hogy a mi szokásunkkal teljességgel és tökéletesen kirívunk a többi osztálytárs közül.
Elkezdtük hát kutatni, vajon honnan eredhet ez? Akkor csak igazi könyvek voltak, nem volt hypertext meg link.
Sokáig kellett várni, mire kiderítettük, hogy minden bizonnyal az anyai ágon, a Délvidékről, Zomborról, Szegedről származó Farkas, Dókay meg Papp családok korábbi évszázadainak meghatározó szokásait visszük tovább, Ballai-ebéd néven, itt Nagykőrösön.
Már csak az a kérdés, hogy a menüsor tovább hagyományozódik-e, illetve mely eleme változik vagy bővül.
Egy már biztos: Mírának újra készül csülök nélkül bableves.

A felfedezésfüzet

Harmadikban történt, 1963-ban.
Vacsora közben.
A körülmény is fontos: a konyhában, egy hokedlin, egy villával.
A vasút melletti épület – mi úgy tudtuk, szolgálati lakások kettes szám – egyszerű beosztású volt. A ház negyedénél-harmadánál lehetett az udvarról a bejárat, ami egy kis előszobába nyílt. Előre és jobbra a pinceajtó, mellette, balra a padlásajtó volt. E piciny helyiségben kapott helyet később a kétlapos gázrezsó, és itt lakott a két ceglédi kanta, amelyekben a DÁV előtti artézi kútról, többnyire általunk hozott friss víz is volt. (A kanta tetejéből hideg vizet inni – ilyen nincs ma.) Balra az egymásba nyíló két szoba, az elsőben éltünk mi, öten, a hátsóban meg nagymama és nagypapa.
És a napok többségében a legfontosabb helyiség a konyha volt, amely a bejárati előszobából jobbra nyílt. A konyha végében még volt egy spájz is, tudom, hogy kamra lenne, de úgy sohasem hívtuk.
(Saját családi házunk alaprajzában a föntebbi leírás szerinti beosztások és arányok megőrződtek.)
A konyhában, az udvarra néző ablak alatt volt egy szép nagy asztal, egyik oldalán egy vaságy, amelyen nagypapa délelőtt merengeni, üldögélni, délután aludni szokott. A másik oldala mellett egy villanysütő. Ezzel néha melegítettünk is. Jó volt akkor ülni rajta, melegített. Odébb a mosdótál, felette a sarokban egy öreg rádió, amelyen hallgattuk a híreket (lelőtték Kennedyt) hetente egyszer a Szabó családot.

Az asztalhoz néhány igazi szék volt– meg a hokedlik.
És a sámlik.
Ezekből itt volt úgy három is. Két kisebb, nagyjából egyformák: ezekkel rengeteget játszottunk Jóskával.
A sámli - az minden volt. Az, hogy mi nem, arra nem tudok példát mondani (írni). Felfordítva, és az összekötő deszkáján ülve valóságos harci eszköz, hol tank, hol meg autó. Még antennát is szereltünk bele, amire alkalmas volt az orgonabokorról metszett és jól megtisztított ág. (Maga ennek elkészítése is persze napokra szóló feladatot jelentett.)
Az esti vacsorához ritkán volt igazi terítés. Nagymama, nagypapa, édesanya (Lacival) és édesapa körbeülték valahogy az asztalt, de ez is elég körülményes volt, hiszen csak három szabad oldala volt. Mi a sparhelt és a spájzajtó közötti térben – amelyet szűkített még a vaságy utáni kredenc is – a hokedliket használtuk kisasztalnak, és a sámlikon ültünk melléjük.
Úgy emlékszem, szerettünk így enni.
Volt egy kis szabadságunk a szülők háta mögött. Néha el-elcseréltünk egy-egy falatot, vagy vívtuk tovább a harcot az éppen aktuális ellen ellen, továbbszőttünk valamilyen történetet, és persze olykor úgy belemerültünk valamibe, saját világunkba, hogy többszöri felszólításra sem tudtunk válaszolni, kérünk-e még valamit. Mondjuk margarinos kenyeret, kristálycukorral.
A hokedlin, ezen a kicsiny, saját, egyszemélyes vacsorázóasztalkán, nem sok hely akadt. Rajta volt a mustárkristály (vajon hányan tudják, mi ez…?) aztán a zománcozott lapostányér, meg az evőeszközök. Mikor mi kellett.
Most éppen a kedvenc villám volt ott, az ebédből lett vacsorához.
Elmélyültem szórakoztam kedvenc villámmal.
Egy villával elég sok mindent lehet játszani.
Méregetni, méricskélni.
Megnézni, megáll-e úgy, ha oldalra fordítjuk.
Fel lehet emelni is.
Fogtam, felemeltem. Hol a nyele, hol a villái magasodtak a hokedli fölött.
Jóska valami más – hasonlóan fontos – műveleteket végzett, így lemaradt a pillanatról.
Nagymama ugyanis rám szólt, aznap este sokadszor: - Tedd le azt a villát…!
Pontosabban azt mondta: - Tedd l e azt a villát.
És ez volt A pillanat.
Igen, pontosan ekkor történt.
Akárhányszor (rengetegszer!) visszapörgettem az eseményeket, a LE szócska hozta elő az az utánozhatatlan pillanatot.
A felfedezésem pillanatát.
Mert így válaszoltam vissza:
- Nem tudom letenni. Tényleg nem.
A villát ugyanis megpróbáltam letenni. Igen, akkor már nem úgy, arasznyira magasodott a hokedli fölé. Hanem úgy villa-magasságnyira. Az alá – akármit csináltam, hiába forgattam -, nem ment.
Odasúgtam Jóskának: - Felfedeztem valamit.
Közeledett nagymama, aki a világ legszelídebb asszonya volt, ám az étkezés számára olyan szentség volt, hogy nem tudtuk folytatni a sokat ígérő különbeszélgetést.
A vacsora alatt – fogalmam sincs, mit ettünk, azt sem tudom, ettem-e valamit, vagy csak tessék-lássék turkáltam azt, alaposan átgondoltam a felfedezést.
A villát nem lehet letenni.
A kanalat sem lehet letenni.
A tányért sem lehet letenni.
Egy papírlapot sem lehet letenni.
Vacsora után megkérdeztem Jóskától. – Van egy üres füzeted? Mert neki általában volt. – Talán – válaszolta óvatosan – de minek az? - Kell. Az lesz a közös felfedésfüzetünk. S nekem már van is egy felfedezésem, már mondtam – magyaráztam, és ha tudtam volna, mi az a Nobel-díj, egészen biztos azt járt volna az agyamban. – És mi az? – faggatott Jóska, de én már közben az előkerült füzettel voltam elfoglalva. A cimkére gyorsan ráírtam: FELFEDEZÉSFÜZET (természetesen így, és csupa nagybetűvel). Aztán a belső oldalra hajtottam, és aprólékosan beleírtam, a lehető legszebb írásomat elővéve: Semmit sem lehet letenni.
Jóska elolvasta. Nem láttam rajta sem írígységet, sem megdöbbenést, semmit sem a nagy felfedezőknek (ez voltam én) kijáró tiszteletből. – És ezt hogy kell érteni? És mi ebben a felfedezés?
-Tudod, nagymama, a vacsoránál, rám szólt, a villával. És én próbáltam letenni azt a villát.
És akkor jöttem rá.
Hogy nem tudom letenni.
A villát. De ha kanál lett volna, azt sem.
A tányért sem.
Ezt a füzetet sem.
- Dehogynem, mondta Jóska, itt van ez a füzet, ez is le van rakva az asztalra.
- Nem. Hát nem érted? Semmit sem lehet letenni.
- Még mindig nem értem pontosan – mondta Jóska.
– Akkor még pontosabban elmagyarázom – válaszoltam, s neki is álltam a Minden Eldöntő Kísérletnek.
- Nézd meg ezt a füzetet – s úgy fordítottam, hogy a legrövidebb oldalán állva magasodott -így ugye vagy 20 centi magas, ugye? – Igen – válaszolta Jóska. Elfordítottam, hogy a hosszabbik éle legyen az asztalon. – És még így is jó magas, és nincs letéve, ugye? – Igen – dünnyögte Jóska -, és még mindig kíváncsi maradt. Amúgy pont ez volt az egészben a legjobb! Bármelyikünk talált ki valamit, a másik azt mindig nagyon komolyan vette. (Nem tudom, idetartozik-e, de ez most is így van.) Felfedezésnél meg pontosan ez a legjobb, sőt, egyenesen elvárt tulajdonság, amit az ember (én) kérhet(ek) a másiktól!
És akkor megmutattam. A kísérletet. A villásat, de – már általánosítva! Ilyen a felfedező!
A füzetet, ahogyan az fekszik az asztalon. – Nézd meg most így is! Erre szokták azt mondani, hogy le van rakva!
Jóska bólintott: - Azért, mert le van rakva. (Na igen! Felfedezés és magyarázata , majd megértése közben pontosan kell fogalmazni, és oda kell figyelni az ok és okozati összefüggésekre is!)
- És most figyelj! Nézd meg oldalról is! Mit látsz? – tettem fel a pontosító kérdést
- Az asztalon ott van a füzet, úgy, ahogyan az előbb – válaszolta Jóska.
- De éppen ez az! Az asztalon van, azon, rajta. Tehát az asztal fölött ott magasodik, ott van a füzet. Mert semmit sem lehet letenni. Ha egy fél füzet lenne csak, akkor most ott egy fél füzet magasodna. Ha egy szál papír lenne, az is ott magasodna. Ha egy hajszál lenne, az is ugyanígy lenne. Semmit sem lehet letenni.
Jóska elgondolkodva nézett vissza: – Ez tényleg így van.
És akkor bejött édesanya, s csípőre tett kézzel kérdezte meg a másnapra bepakolt táskáinkat.
A harmadik dimenzió felfedezése után a füzetet ezzel az egy pótolhatatlanul fontos és elég szépen beleírt sorral sokáig őrizgettem.
Jó darabig úgy voltam (voltunk) vele, hogy előbb-utóbb hasonló, óriási jelentőségű, sőt, minden bizonnyal még ennél is nagyobb horderejű dolgok kerülnek majd bele. Hol én fedezek fel valamit, hol majd Jóska, esetleg később, ha megnő, Laci is (ő ekkor kétéves volt) és azokat mind beleírjuk.
Aztán az az egyenkék borítójú füzet az idők viharában valahol odaveszett.

Egészen biztosan ez, és csakis ez lehet az oka annak, hogy más, jelentősebb felfedezést azóta sem tettem.