Picit sajnáltam ugyan, hogy ennek a történelmi eseménynek nem tanúja Jóska (ikertestvérem) de ez nem akadályozott meg abban, hogy behúzzam a kuplungot, rálépjek a sebességváltóra, s miután sikerült kapcsolni lefelé az egyest (a Kiscsepel kuplungja mindig csúszott egy kicsit) óvatosan kieresztettem, és a vasútállomás előtti két szolgálati lakás közötti – most mértem le, 35-40 felnőtt lépésnyi - távolságot egyedül, a motor nyergében megtegyem. A sarkon behúztam a kuplungot, ráléptem a lábfékre, és precízen megálltam. Édesapa megdícsért az ő különös módján: - Ugye, nem is volt olyan nehéz - aztán ment tovább.
Este suttogva eldicsekedtem a motorozással Jóskának, vigyázva, Édesanya meg ne hallja, mert neki nem tetszett volna ez, miféle dolog 10 évesen motorozni.
Így kezdődött tehát a kapcsolatom a motorozással, ami persze alakult. Néhány év múlva Édesapa vásárolt egy Pannóniát, a Kiscsepel nem igazán volt alkalmas két személyt vinni, és minden mostani állítással szemben, az üzembiztonsága csapnivaló volt. Nem volt rendes gyújtása, ócska és nehezen beállítható volt a karburátora, pár kilométer után szinte minden úton gyertyát kellett cserélni, szóval a Pannónia ehhez képest maga volt a megbízhatóság. Amúgy tényleg az volt, 1972-től 1976-ig évi tízezer kilométert tettem meg vele, különösebb baj nélkül, gyakorlatilag teljesen üzembiztosan, leszámítva az akkoriban a mainál lényegesen gyakoribb defekteket.
Ezekben az időkben a motorkerékpár egyszerűen közlekedési eszköz volt, s mivel személyautó alig volt, vagy ezzel lehetett nagyobb távra közlekedni, vagy vonattal.
Nagybátyáméknál egy Bervacak állt szolgálatban, vagyis egy átalakított Berva. Ha elmentünk Nyárlőrincre, annyit motoroztunk vele, amennyit csak akartunk. Az ismerősi körben Ványiéknak már a hátsó teleszkópos, szintén nem túl megbízható Csepel 125 szolgált, Búzék meg Jawa Ideált vásároltak, és a kis 50 köbcentis szoknyásnak csúfolt jármű megbízhatóan működött. Tege doktor bácsi egy Panni robogóval járkált, már ha ment a robogó, és a szomszéd vasutasház kerékpártárolójában hosszú ideig volt egy Dongóval szerelt bicikli is, ami akkoriban elég megbízható működésűnek tűnt (mármint egy tízegynéhány fiú szemével nézve).
Később, már önálló életemben nagykerekű Babettához jutottam, 1986-ban. Építkezést szolgált ki, remek darab volt, aztán ez elmaradt… Később volt szerencsém még Babettákhoz, két évig egy Simson robogót is tulajdonoltam, szerintem ez nevezhető életem legnagyobb csalódásának, majd lett egy kínai 30 köbcentis benzinmotoros kerékpárom, később egy Saxonette tulajdonosa is lehettem. Ez utóbbi volt a benzinmotoros közlekedésem non plus ultrája. A 35 köbcentis fekvőhengeres motorhoz műanyag üzemanyagtartályt készítettek, amiben ha meg is romlott a benzinnek már nem nevezhető szörnyoldat, de legalább nem is képzett benne mindenféle rozsdának meg amőbák torzszülött nászának látszó undorító lerakodásokat. Igaz, legfeljebb bicikli sebességgel közlekedett csak, de azt nagyon kulturáltan tette.
Aztán Jóska tett szert két Babettára, az egyiket nekem adta, azt a covid időszaka alatt felújítottam, s megvolt a motor(ocska) a háznál. Igazából erre nem lehet panaszom, de rengeteg munkát is tettem bele. (Most egyébként ez eladó.)
A középiskolai évek alatt, mikor már mindkettőnknek volt jogosítványa, nem egyszer fordult elő, hogy szombat délután Jóskával egymásra néztünk, és szinte egyszerre kérdeztük meg: - Elmegyünk motorozni?
Édesapának voltaképpen egy feltétele volt: annyi benzinnel vigyük vissza gépet, amennyivel elvittük.
Miután mindketten kerestünk, hol a konzervgyári vasárnapi munkával, hol a Nagykőrösi Híradóban megjelent írásainkkal, a 3 forint 30 filléres literenkénti árú üzemanyagot megvenni nem okozott kihívást. Elmentünk Velencefürdőre rokonokhoz, számtalanszor Nyárlőrincre, Albertirsára Borsaiékhoz, meg néha csak úgy, az orrunk után. A leghosszabb utam Pápára vezetett, Endre katonai eskütételére, mit mondjak, azért az a Pannónia katasztrofális világítását – fényszóróját tekintve mai szemmel is fölöttébb érdekes kaland volt.
Nagybátyám, Gyurka bácsi, megosztotta nézetét az országúti közlekedésről. Hetvenes évek elején mondta ezeket, és mélyen hitt is igazukban.
- A motorkerékpárt nem száguldásra csinálták, hanem helyváltoztatásra. Az utak tele vannak nagy és nehéz teherautókkal, akik nem figyelnek a motorosokra, elmennek mellettük, mert ők az erősebbek. A motoros motorozás közben nézelődik, szaglászik, gépészkedik, tanulja a motort, tanulja az utat, tanulja a forgalmat, és mindegyikhez alkalmazkodik. Ehhez a legjobb az alacsonyabb sebesség. Ha 60 kilométeres sebességgel megyünk, egy perc alatt megteszünk pontosan egy kilométert. Minek menni gyorsabban? Így még akár egy ütközést is túlélhetünk!
Mi tagadás, van igazság ezekben az szavakban…
A motoros voltaképpen a motorjához is sokféleképpen viszonyulhat. Nem kevesen vannak, akik okkal-ok nélkül naponta előveszik és simogatják a járművüket. A legkülönbözőbb szerekkel kezelik, fényesítik, pumpálják naponta a gépet, gondterhelt arckifejezéssel tekintve a nehezen ellenőrizhető olajmennyiségre, és azon is töprengenek napokat, heteket, hónapokat és éveket is, hogy a kétütemű motorba mi való inkább, a 33-as vagy a 40-es, esetleg az 50-es keverék? Ha van kilométeróra a motoron, akkor annak állását rögzítik, ha nincs, akkor komoly számításokat végeznek, vajon mikor jön el az olajcsere.
Az ám, az olaj.
Szervízbe kerüljön a gép, lelkiismeretlen szerelőkhöz, akik úgy meghajtják, mint Singer a varrógépét és ellopják a drága csereolajat, vagy mindenféle kiadványokból, meg a youtube-ról tájékozódva, külön erre a célra beszerzett célszerszámokkal, maguk álljanak neki ennek a nehéz és fáradságos feleadatnak?
Érdemes-e beruházni az amúgy a hátsó ülést gyakorlatilag megszüntető bőr táskacsodákra, mikor amúgy maximum húsz kilométerre fognak majd eljutni, vagy ugyancsak (egyen)bőr formaruhát vásárolni?
Melyik a legjobb márka, mármint azon kívül, ami éppen van?
Kell-e egyáltalán karbantartani a motort? Tegyenek-e rá védőponyvát, mikor az a széllel szépen összecsiszolja a kivikszolt és gyári fényezést, vagy a védőponyva alá is kell valami finom és puha, ápoló gyapjú…?
Megannyi égető dolog a Motorosok Életének Nagy Eldöntendő Kérdései köréből…
Viszont azt hiszem, hogy akit egyszer bekapott a lánc, az nem szabadul.
Aki egyszer motorozott, az másodszor is szeretne.
S ha addig elég volt a Simson, a Babetta, akkor jó lenne valami más. Valami olyan, ami megy.
Ami szép.
Ami addig elérhetetlen volt.
Olyan, amiről voltaképpen azt sem tudjuk, hogy létezik.
Még a kamaszkori fantáziánkban sem…
Az utóbbi években Jóskával rengeteg projektet vittünk közösen véghez. Azon töprengett, hogy a duplabiciklijét hogyan lehetne komfortosabbá tenni. Akkor én találtam neki elektromos első kereket. Amikor autót cseréltem, ő ajánlott, és még sorolhatnám. így szinte magától értetődő, hogy a motorozással kapcsolatos tapasztalatainkat is nap mint nap kicseréljük. Jóska amúgy egy gyönyörűen felújított, és olyan Csepel 125 tulajdonosa, amely minőségű Csepel soha nem hagyta el a gyárat, mert az a minőség, ami most van a motorban, az 1954-ben egyszerűen nem létezett. A gép mindig és minden esetben a szívatás után azonnal indul, soha nem áll le, van alapjárata, és húz rendesen, már amennyire egy 4,5 lóerős és 125 köbcentis, amúgy igazi motor formájú szerkezet húzhat. Nem, ezzel sebességrekordot nem lehet dönteni, de hogy életérzést ad, az egészen biztos. Van még két Babettája, az egyik 205-ös, kiválóan megy, de a 210-es a kedvenc, nincs benne kilométer, ide-oda szaladgálni maga a tökély. (És szerintem kenterben ver minden más korabeli gépet, mert csak.) Beszélgettünk Pannóniákról, meg Jawákról, és akkor Jóska előhúzott valahonnan egy olyan motort, amely sem Pannónia, sem Jawa, csak egyszerűen maga a csoda.
Amely egy valóra vált, a valóságban sohasem létezett fantáziálás, olyan álom, ami nincs is.
Ez pedig a Honda CMX 250 Rebel.
De erről majd legközelebb…