A motorral szerelt kerékpárok hosszú-hosszú (és alig ismert)
történetéből mi, magyarok, a Dongót ismerjük a legjobban. Ennek óriási
nosztalgia-értéke van. De az egy megint másik kérdés, hogy ezt a nosztalgiát mi
tartja életben… Azok, akik használtak és szereltek ilyet, rendre leírják, hogy
meglehetősen silány minőségű volt ez gyártásakor, egy blogger leírta, hogy
10-ből 8-nak nem volt szikrája. Persze, ebben is vannak mesterek. Láttam olyan felújított Dongót, polírozva, homokfúvatva, hogy csak na, és a saját korukban ócskának tartott Csepelek is újjá tudnak születni avatott kezekben. Ám nem is sorolom, mert motorízlésekről nehéz lenne mindenkire érvényes megoldást keresni, hát még találni...
A Dongónak mégis van egy fontos tulajdonsága:
dörzsmeghajtású. Azaz, a kétütemű motor dörzs áttétel segítségével hajtja meg a
kerékpárt. Az interneten, azon belül a youtube-on, most is fellelhető amolyan
hogyan csináld-videó a saját gyártásra. Ehhez ilyen-olyan motorocskákat
használnak fel.
Itt van egy ilyen: https://www.youtube.com/watch?v=q4u8_pp1b1E
És egy másik, hasonló: https://www.youtube.com/watch?v=bKuWOxMFGb0
Itt van egy ilyen: https://www.youtube.com/watch?v=q4u8_pp1b1E
És egy másik, hasonló: https://www.youtube.com/watch?v=bKuWOxMFGb0
Ellenben nem gondolnák, de van olyan cég, amely ilyen, mondhatnánk azt is, valódi
segédmotorral ellátott kerékpárokat gyártott és forgalomba is hozott!
Na, nem Magyarországon - hanem Csehországban. A most bemutatandó
szerkezetből nálunk a tulajdonos értesülése szerint 5 (igen, öt!) darab futhat.
A tulajdonos úgy gondolta, még 2005-ben, hogy nyugdíjas
éveiben olyan kerékpárral kíván közlekedni, amely akár motorizált segítséget is
adhat majd neki. Csehországban, Brnoban találta ezt meg, és nagyjából 8 ezer
cseh koronáért vásárolta meg a segédmotoros kerékpárt. (Akkoriban 12 Ft volt az árfolyam, tehát nem
volt ez olcsóság.)
Azóta gyakorlatilag folyamatosan használja, volt olyan év,
hogy 5 liter üzemanyagot is elpöfékelt… Tekintettel arra, hogy motorocskához 3
deciliteres üzemanyagtartály tartozik, s ez bőven kifutja a Nagykőrös-Kecskemét
útvonalat oda és vissza is, könnyen kiszámolható, hogy a mindössze 18
köbcentiméteres kétütemű motor száz kilométerenként kevesebb, mint 1 liter (kezdetben 1:25, most már 1:40) keverékkel
is megelégszik.
A kerékpárt és motort gyárilag és meglepően jól hangolták
össze. A hátul, a sárvédő felett elhelyezett motor kapott egy mondhatnánk
formatervezett borítást.
A motor indítása berántással történik. Ám akár
menet közben is lehet indítani, akkor nem a berántó üzemel, hanem a
dörzskapcsolat (és a kuplung). A motor és a hátsó kerék között akkor lesz kapcsolat, ha a jobb
oldali markolatnál elhelyezett – kívülről sebességkapcsolónak kinéző –
karocskát mozdítja el a vezető.
A motorocska kuplungja a bal
oldali markolatnál elhelyezett féknél található.
Az is komfortot szolgálja,
hogy a leállítás is kormányról, pontosabban a bal markolat végébe épített
nyomógombról végezhető el.
Érdekes módon ezen cseh Dongóról az interneten alig van adat. (Bodeček motort azért találtam, s a 25 köbcentisként mutatták, s 6000 fordulaton 0.67 kW teljesítményt említenek.) A cseh internetes bazároldalon a motokolo-bodecek keresőszavakkal lehet hasonló szerkezetre bukkanni.
Itt van néhány (e sorok írásakor) eladó példány:
A tulajdonos úgy tudja, hogy a kerékpárt meghajtó kétütemű motor másik felhasználási területe a benzinmotoros fűkasza volt.
Ettől függetlenül, úgy gondolom, hogy e kategóriában a Saxonette az, ami a legapróbb részletekig és a legalaposabban meg van tervezve és a kivitelezése is hasonlóan profi.
Ettől függetlenül, úgy gondolom, hogy e kategóriában a Saxonette az, ami a legapróbb részletekig és a legalaposabban meg van tervezve és a kivitelezése is hasonlóan profi.