2016-03-29

Bodeček - a cseh Dongó

A motorral szerelt kerékpárok hosszú-hosszú (és alig ismert) történetéből mi, magyarok, a Dongót ismerjük a legjobban. Ennek óriási nosztalgia-értéke van. De az egy megint másik kérdés, hogy ezt a nosztalgiát mi tartja életben… Azok, akik használtak és szereltek ilyet, rendre leírják, hogy meglehetősen silány minőségű volt ez gyártásakor, egy blogger leírta, hogy 10-ből 8-nak nem volt szikrája. Persze, ebben is vannak mesterek. Láttam olyan felújított Dongót, polírozva, homokfúvatva, hogy csak na, és a saját korukban ócskának tartott Csepelek is újjá tudnak születni avatott kezekben. Ám nem is sorolom, mert motorízlésekről nehéz lenne mindenkire érvényes megoldást keresni, hát még találni...

A Dongónak mégis van egy fontos tulajdonsága: dörzsmeghajtású. Azaz, a kétütemű motor dörzs áttétel segítségével hajtja meg a kerékpárt. Az interneten, azon belül a youtube-on, most is fellelhető amolyan hogyan csináld-videó a saját gyártásra. Ehhez ilyen-olyan motorocskákat használnak fel. 
Itt van egy ilyen: https://www.youtube.com/watch?v=q4u8_pp1b1E 
És egy másik, hasonló: https://www.youtube.com/watch?v=bKuWOxMFGb0

Ellenben nem gondolnák, de van olyan cég, amely ilyen, mondhatnánk azt is, valódi segédmotorral ellátott kerékpárokat gyártott és forgalomba is hozott!

Na, nem Magyarországon - hanem Csehországban. A most bemutatandó szerkezetből nálunk a tulajdonos értesülése szerint 5 (igen, öt!) darab futhat.


A tulajdonos úgy gondolta, még 2005-ben, hogy nyugdíjas éveiben olyan kerékpárral kíván közlekedni, amely akár motorizált segítséget is adhat majd neki. Csehországban, Brnoban találta ezt meg, és nagyjából 8 ezer cseh koronáért vásárolta meg a segédmotoros kerékpárt. (Akkoriban 12 Ft volt az árfolyam, tehát nem volt ez olcsóság.) 
Azóta gyakorlatilag folyamatosan használja, volt olyan év, hogy 5 liter üzemanyagot is elpöfékelt… Tekintettel arra, hogy motorocskához 3 deciliteres üzemanyagtartály tartozik, s ez bőven kifutja a Nagykőrös-Kecskemét útvonalat oda és vissza is, könnyen kiszámolható, hogy a mindössze 18 köbcentiméteres kétütemű motor száz kilométerenként kevesebb, mint 1 liter (kezdetben 1:25, most már 1:40) keverékkel is megelégszik.

A kerékpárt és motort gyárilag és meglepően jól hangolták össze. A hátul, a sárvédő felett elhelyezett motor kapott egy mondhatnánk formatervezett borítást.
 
A motor indítása berántással történik. Ám akár menet közben is lehet indítani, akkor nem a berántó üzemel, hanem a dörzskapcsolat (és a kuplung). A motor és a hátsó kerék között akkor lesz kapcsolat, ha a jobb oldali markolatnál elhelyezett – kívülről sebességkapcsolónak kinéző – karocskát mozdítja el a vezető. 


A motorocska kuplungja a bal oldali markolatnál elhelyezett féknél található. 


Az is komfortot szolgálja, hogy a leállítás is kormányról, pontosabban a bal markolat végébe épített nyomógombról végezhető el.




Érdekes módon ezen cseh Dongóról az interneten alig van adat. (Bodeček motort azért találtam, s a 25 köbcentisként mutatták, s 6000 fordulaton 0.67 kW teljesítményt említenek.) A cseh internetes bazároldalon a motokolo-bodecek keresőszavakkal lehet hasonló szerkezetre bukkanni.
Itt van néhány (e sorok írásakor) eladó példány: 
A tulajdonos úgy tudja, hogy a kerékpárt meghajtó kétütemű motor másik felhasználási területe a benzinmotoros fűkasza volt.  
Ettől függetlenül, úgy gondolom, hogy e kategóriában a Saxonette az, ami a legapróbb részletekig és a legalaposabban meg van tervezve és a kivitelezése is hasonlóan profi.